onsdag 19 oktober 2011

USA:s censurregler styr svenska mediabolag

USA:s censurregler styr nu stora svenska mediabolag.
Den 13 dec 2010 publicerade AB ett debattinlägg av journalistförbundets ordförande, Agneta Lindblom Hultén om Appels avtal om läsplattor. De krävde att ett antal censurregler skulle tillämpas , exepelvis om nakenhet och drift med offentliga personer och religionskritik. Avtalen i sin helhet är inte offentliga. Det blev ingen mediadebatt om detta. Radion hade ett inslag en vecka senare, men frågan togs inte upp i de ledande tidningar, som annars har ömma tår i fråga om integritet.
Resultatet av dessa avtal är uppenbarligen att svenska media ställs under samma självcensur, som infördes i USA under 1930-talet och inte avskaffades officiellt förrän 1968. I praktiken förefaller de dock gälla fortfarande - i varje fall ifråga om material som sänds i TV. Av detta framgår exempelvis att bara en mindre yta naken hud får visas, att amerikaner alltid älskar med ett lakan runt kroppen att samlag är lika sensuella som konstbefruktning och att fejkade kyssar är USA.s främsta kännemärke. Eftersom man inte får driva med något av betydelse är de amerikanska humorprogrammen fyllda av skämt som passar pryda pingstpastorer.
Detta censurhelvete håller alltså på att i all tysthet införas i Sverige och andra länder) bara för att mediabolagen skall få sina produkter lanserade på läsplattorna. Censur ger pengar!
Upplagd av roland kl. 11:11
Etiketter: Apples regler, Censur, skämt för pingstpastorer, Är amerikaner sexuellt handikappade?
0 kommentarer:

Skicka en

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar