lördag 25 december 2010

1979 skrev jag en doktorsavhandling om populism och ekopolitik. Hela titeln var :Populism och ekopolitik. Framväxten av en ekopolitisk ideologi i Norge och dess relationer till ett mångtydigt populismbegrepp. När jag nu kollar på webben om vad som skrivits om dessa begrepp sedan dess visar det sig att det är ytterst lite. Någon avhandling kan jag inte finna. Begreppet "ekopolitik" förefaller att vara helt utmönstrat. Det används bara av en organisation i Istambul, som förmedlar information från främst engelskspråkliga media till en turkisk publik. Eko verkar användas i betydelsen "spegel" eller "eko" lika med "återkasta".
Populism förekommer i div tidningsartiklar, men inte som ämne i någon forskningsrapport.
Min avhandling finns på några av de större universitetsbiblioteken och i ett par antikvariat.
Eftersom begreppet poplulism ofta förekommer i debatten - utan någon högre grad av precision, tycker jag det är angeläget att återge de resultat , som jag kom fram till under 1970-talet. Jag gör det i form av en sammanfattning av avhandlingen.
Denna kommer senare under julhelgen.
Själv har jag inte forskat vidare på detta område. Ärligt talat har jag inte forskat alls förutom en påbörjad studie av begreppet "nationalism" Jag upplevde att det behövdes en närmare definition av detta begrepp och hur nationalstaternas ställning förändrats i förhållande till översatliga organ som t.ex. FN och regionala samarbetsorganisationer. I och med att jag slutade på Lärarhögskolan lade jag ned projektet bl.a. på grund av att jag inte hemma har tillgång till de databaser som IHH abonnerade på. De ger nämligen en ovärderlig tillgång till böcker, forskningsrapporter och artiklar, som är nödvändig för att skaffa information om forskningsläget. Eftersom jag inte heller hade kontakt med andra som studerade det här ämnesområdet fick jag naturligtvis inte heller den inspiration , som tankeutbyte med andra forskare ger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar